CONTRA EL PODER DEL BARÓ
Els fariseus plantegen a Jesús una pregunta per a posar-lo a prova. Aquest cop no és una qüestió sense importància, sinó un fet que fa patir molt les dones de Galilea i és motiu de vives discussions entre els seguidors de diverses escoles rabíniques: «Li és permès a un home de divorciar-se de la seva dona?».
No es tracta del divorci modern que coneixem avui, sinó de la situació en què vivia la dona jueva dins del matrimoni, controlat absolutament per l’home. Segons la Llei de Moisès, el marit podia trencar el contracte matrimonial i expulsar de casa la seva esposa. La dona, per contra, sotmesa en tot a l’home, no podia fer el mateix.
La resposta de Jesús sorprèn a tots. No entra en les discussions dels rabins. Convida a descobrir el projecte original de Déu, que està per sobre de lleis i normes. Aquesta llei «masclista», en concret, s’ha imposat al poble jueu per la duresa del cor dels homes, que controlen les dones i les sotmeten a la seva voluntat.
Jesús aprofundeix en el misteri original de l’ésser humà. Déu «els va fer home i dona». Els dos han estat creats en igualtat. Déu no ha creat l’home amb poder sobre la dona. No ha creat la dona sotmesa a l’home. Entre homes i dones no ha d’haver-hi dominació per part de ningú.
Des d’aquesta estructura original de l’ésser humà, Jesús ofereix una visió del matrimoni que va més enllà de tot el que estableix la Llei. Dones i homes s’uniran per «formar una sola carn» i iniciar una vida compartida en el mutu lliurament, sense imposició ni submissió.
Aquest projecte matrimonial és per a Jesús la suprema expressió de l’amor humà. L’home no té cap dret a controlar la dona com si fos el seu amo. La dona no ha d’acceptar viure sotmesa al baró. És Déu mateix qui els atrau a viure units per un amor lliure i gratuït. Jesús conclou de manera rotunda: «Allò que Déu ha unit, que l’home no ho separi».
Amb aquesta posició, Jesús està destruint de soca-rel el fonament del patriarcat sota totes les seves formes de control, submissió i imposició de l’home sobre la dona. No només en el matrimoni, sinó en qualsevol institució civil o religiosa.
Hem d’escoltar el missatge de Jesús. No es poden obrir camins al regne de Déu i la seva justícia sense lluitar activament contra el patriarcat. Quan reaccionarem a l’Església amb energia evangèlica contra tant abús, violència i agressió de l’home sobre la dona? Quan defensarem la dona de la «duresa de cor» dels homes?
José Antonio Pagola
Traductor: Francesc Bragulat