CONVERTIR-HO TOT EN PA
És la nostra gran temptació. Reduir tot l’horitzó de la nostra vida a la mera satisfacció dels nostres desitjos: entossudir-se a convertir-ho tot en pa per alimentar les nostres ambicions.
La nostra més gran satisfacció, i de vegades gairebé l’única, és pair i consumir productes, articles, objectes, espectacles, llibres, televisió. Fins i tot l’amor ha quedat convertit sovint en mera satisfacció sexual.
Correm la temptació de cercar el plaer més enllà dels límits de la necessitat, fins i tot en detriment de la vida i de la convivència. Acabem lluitant per satisfer els nostres desitjos, tot a costa dels altres, provocant la competitivitat i la guerra entre nosaltres.
Ens enganyem si pensem que és aquest el camí de l’alliberament i de la vida. A canvi, ¿no hem experimentat mai que la recerca exacerbada de plaer porta a l’avorriment, el tedi i la buidor de la vida? No estem veient que una societat que cultiva el consum i la satisfacció no fa sinó generar insolidaritat, irresponsabilitat i violència?
Aquesta civilització, que ens ha «educat» per a la recerca del plaer fora de tota raó i mesura, està necessitada d’un canvi de rumb que ens pugui infondre un nou alè de vida.
Hem de tornar al desert. Aprendre de Jesús, que es va negar a fer prodigis per pura utilitat, caprici o plaer. Escoltar la veritat que contenen les seves inoblidables paraules: «L’home no viu només de pa; viu de tota paraula que surt de la boca de Déu».
No necessitem alliberar-nos de la nostra avidesa, egoisme i superficialitat, per despertar en nosaltres l’amor i la generositat? ¿No necessitem escoltar Déu, que ens convida a gaudir creant solidaritat, amistat i fraternitat?
José Antonio Pagola
Traductor: Francesc Bragulat